Fox News-journalist sterft aan de griep op 26; media beweren dat het tegen vaccins was

Bre Payton is in talloze media geportretteerd als een anti-vaccin activist, iets dat oneerlijk is

Op 28 december stierf journalist Bre Payton (26) volgens verschillende berichten in de media aan de H1N1-griep. Payton was een populaire Amerikaanse coureur wiens carrière aan het stijgen was, was een commentator op het rechtse Fox News en schreef op de Federalist-site. Misschien is door zijn associatie met conservatieve middelen zijn dood snel op verschillende manieren in verband gebracht met een vermeende oppositie tegen vaccins. Een oud samenzweringsdebat, waarin sommige mensen van mening zijn dat vaccins niet alleen schadelijk kunnen zijn, maar deel uitmaken van een undercoverplan van de Amerikaanse overheid of internationale organisaties ... of de macht van Big Pharma. De dood van Payton werd in tal van media als een soort les afgeschilderd, zoiets gebeurt als je niet in vaccins gelooft. Het was echter echt een hoax, een gemakkelijke reactie die dingen verwarde en overdreef.

De enige reden - naast het werken voor Fox News - waarom dit verhaal kon worden gemaakt, is een tweet uit 2011, toen Payton 19 jaar oud was:

"@latimes: kinkhoest: de staat dringt er bij meer mensen op aan om zich te laten vaccineren http://lat.ms/jlJcoa" // NEE! vaccins zijn van de duivel!

Vaccins zijn van de duivel, zei hij toen hij 19 was, in een hyperbool of een grap. Interessant is dat in dit geval de liberale media diegene waren die het centrale kenmerk van fundamentalisme vertoonden: dingen letterlijk nemen en niet weten hoe ze de context, nuances of taaltropen moeten begrijpen. En zelfs als dit geen grapje was, kan het op geen enkele manier worden gezien als een categorisch standpunt tegen vaccins.

De lijst met media die deze hoax herhaalden, is ontelbaar; In Spanje, zoals gedocumenteerd door de Libertad Digital-site, herhaalden alle populairste digitale media het nieuws:

het nieuws van zijn dood was niet aan de Spaanse media doorgegeven, een logisch gegeven, omdat het hier volkomen onbekend was. Tot de ochtend van deze vrijdag. Sindsdien hebben talloze media, van La Vanguardia tot El País (El País heeft zijn notitie al gecorrigeerd en een disclaimer achtergelaten ), via ABC, El Mundo, El Periódico, El Comercio en zelfs Mundo Deportivo informatie gepubliceerd die ervoor zorgde dat het een Vaccin journalist. Sommigen, zoals Sport of 20 minuten, gaan zelfs zover dat ze zeggen dat het een anti-vaccin activist was.

Volgens de Libertad Digital-site zou de bulo in Chili zijn begonnen en van daaruit uitgebreid naar alle Spaanstalige landen, hoewel het ook werd verzameld door Britse roddelbladen en anderen.